Kérdését, hibajelzését, üzenetét örömmel fogadjuk!

Öt vezetéstechnikai javaslat a gazdaságosabb autózáshoz

2015. 03. 16.

Sokan gondolhatjuk, hogy jól vezetünk. Ezzel nincs is baj, de mi lenne, ha nem csak jó, hanem gazdaságosan is tennénk ezt. Persze rögtön jön is a válasz. Időben oda kell érnem az úticélomhoz, nincs időm lassan menni! Nincs is ezzel gond. Azt nem mondtam, hogy lassan kell vezetnünk, csak azt, hogy gazdaságosan. Összességében máris kijelenthetjük, hogy a gazdaságos vezetés, nem egyenlő a lassú célba érkezéssel, sőt!

A gazdaságos vezetésről dióhéjban

Ez nem agysebészet, nem kell hozzá különösebb végzettség. Mindössze arra van szükségünk, hogy elhatározzuk, hogy megteszünk mindent annak érdekében, hogy a vezetésünket egy magasabb, gazdaságosabb és biztonságosabb szintre emeljük. A következőkkel megosztok Önökkel néhány egyszerű technikát, mellyel garantáltan javítani tudják ezen képességeiket.

Ha papásan nyomod, sokat fogyaszt: Micsoda? Nem az a jó, ha finoman gyorsítunk? Nem! A motor akkor fogyaszt a legtöbbet, mikor gyorsul. Minél jobban elhúzzuk időben a kívánt sebesség elérését, az autónk annál hosszabb távon és annál hosszabb ideig fogyaszt sokat. Nyilván ez nem azt jelenti, hogy a piros fordulatszámzónában kell tartanunk a motort, hanem azt, hogy használjuk ki autónk képességeit és picit emeljük meg a fordulatot. Minden autónál mást jelent ez, de ökölszabályként egy dízelt maximum 1800-2000-es fordulatszám között, egy benzines autót valamivel magasabb, mint 2000-es fordulatszám fölött váltsuk el. Ez alatt viszont semmiképp. Így a kívánt sebességet relatív gyorsan elérjük, de nem hajszoljuk autónkat értelmetlen tartományokban.

Ha egyenletesen haladsz, haladj alacsony fordulatszámon: Ez a legfontosabb és a legnehezebben kivitelezhető technika az összes közül. Egyfelől el kell fogadnunk, hogy autónknak semmi baja sem lesz ha mondjuk 1200-as percenkénti motorfordulaton üzemeltetjük, másfelől tudatában kell lennünk annak, hogy ha az autónk nem gyorsul, akkor szinte alig fogyaszt üzemanyagot. Ez is sok tényezőtől függhet (pl. emelkedőben történő haladás), de a lényeg az, hogy tartsuk alacsonyan a fordulatszámot és ezen csak akkor változtassunk, ha gyorsítani szeretnénk!

Van, hogy egyes sebességekre nincs is szükségünk: Jó, hogy autónkban van 5-6 fokozat, de ezeknek a használata nem kötelező minden esetben. Főleg arra gondolok, ha pl. városban 50 km/órás sebességet kívánunk elérni, akkor az első pontban tárgyalt dinamikával gyorsítva elképzelhető, hogy nincs szükségünk a 4. fokozatra. A cél az, hogy gyorsan érjük el a kívánt sebességet, majd azt tartsuk meg alacsony motorfordulaton! Városi használat esetén sokszor az elindulástól az 50 km/órás sebesség elérésig a következő fokozatokra lesz szükségünk: 1-2-3-5 Ahogy látják, a 4. fokozat kimaradt. Itt nincs rá szükség. 30-as zónában ez így alakul 1-2-4. Abban az esetben, ha az elérendő sebesség 60 km/óránál magasabb, akkor vélhetően minden sebességi fokozatot használnunk kell.

Használjuk a motorféket: Sokan nincsenek tisztában azzal a ténnyel, hogy a motor motorfékben nem fogyaszt üzemanyagot. Ebből a tényből következik, hogy minden lehetőséget meg kell ragadnunk, hogy az üzemi fék helyett a motorfékkel lassítsuk gépjárművünket. A legjobb példa erre a lejtmenet. Ne vegyük ki üresbe és az üzemi féket használjuk lassításra, hanem hagyjuk sebességben az autót és csak szükség esetén segítsünk rá az üzemi fékkel!

Tartsunk megfelelő követési távolságot: Ez az a pont, ahol a gazdaságos vezetés párosul a biztonsággal. Kellő odafigyeléssel könnyen észrevehetjük, hogy az előttünk haladó jármű lassít. Pl. lekanyarodik előlünk, vagy piros lámpát kap. Ha megfelelő távolságot tartunk az előttünk haladóhoz képest, akkor elegendő időnk lesz, hogy elvegyük a lábunkat a gázpedálról és hagyjuk a gépjárművet motorfékkel lassulni. Sok esetben ez a kis lassulás elegendő ahhoz, hogy ne kelljen teljesen megállnunk és újra felgyorsítanunk, de abban az esetben is csak előnyös a motorfék, ha végül meg kell állnunk. Az előző pontban említettekkel összhangban, gépjárművünk ekkor nem fogyaszt semmit, ráadásul a fékeket is kíméljük.

Mennyi az annyi és miért éri meg?

Csak tapasztalatokról beszélhetek, de egy átlagos autóvezető nagyjából 30-40 %-kal fogyaszt több üzemanyagot, mint kellene. Lehet ez a szám hihetetlen, de igaz! Próbálja ki és meglátja, hogy igazam van!

Hogyan csináljuk tökéletesen?

A legfontosabb, hogy próbáljuk helyesen csinálni a tárgyalt technikákat, de ha ennél többet szeretnénk, vagy nem érezzük magunkon azt, hogy segítség nélkül el tudjuk sajátítani a szükséges gyakorlatot, akkor forduljunk szakemberhez! A legprofibb és legfelkészültebb szakemberek kétség kívül a Hungaroringen működő Tanpálya Kft.-nél vannak. Keresse fel őket, ha kiváló szeretne lenni ezen a területen! A tanfolyam ára néhány hónap alatt megtérül! http://tanpalya.hu/?id=2&sub_id=0&kurzus_id=34&kurzus_lista=2

Bízom abban, hogy hasznos volt ez az olvasmány és már az első útja során élvezheti a gazdaságos vezetés előnyeit!