Kérdését, hibajelzését, üzenetét örömmel fogadjuk!

Márciustól Budapesten Európa legnagyobb, hibrid, Volvo, csuklós busz flottája!

2015. 03. 25.

Volvo 7900A hibrid busz Budapesten A hónap elejétől mind a 28 db csuklós, Volvo 7900A hibrid busz részt vesz a budapesti tömegközlekedésben. A buszok a svéd gyártó lengyelországi gyárában készültek, a végső kialakításban a hazai Rábának ugyan csekély mértékben, de volt szerepe. A Volvo ezidáig huszonegy országba közel 2000 hibrid buszt értékesített.

Hogy működnek a Volvo hibrid buszok?

Ahogy az ma már elvárható, az új fővárosi buszok alacsonypadlósak, és meghajtásukról a Volvo D5 Euro 6-os dízel erőforrásai gondoskodnak. Vagyis csak részben. A hibrid kialakítás lényege, hogy a dízelmotor mellett egy villanymotor is részt vesz a meghajtásban. Az indulástól egészen 20 km/h sebességig elektromos üzemben közlekedik a busz, e felett pedig automatikusan átveszi a meghajtást a dízelmotor. A teljes meghajtást - a I-SAM párhuzamos hibrid rendszert - a Volvo házon belül fejlesztette. A megoldás tartalmazza az automata váltót, a belsőégésű és az elektromos motort. Az elektromos motor ráadásul meghajtó és generátor üzemben is működik, így lassításkor a mozgási energia egy részét visszanyerik. A gyártó szerint a hibrid buszok körülbelül 30-35%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak a tisztán dízel változataikhoz képest. Budapesten mindkét típusú buszok megtalálhatók, így érdekes lesz utánajárni a tényleges üzemeltetésbeli különbségeknek.

Komfortosabb közlekedés

Az utazás közbeni komfortot nagyban növeli, hogy alacsony sebességnél a járművekben a trolibuszokon tapasztalható „csend” van. Ezen kívül a megállókban leáll a dízelmotor, és elektromos meghajtással, füst nélkül távozik a jármű. Ezen kívül az új buszok természetesen alacsonypadlósak és akadálymentesítettek, valamint a nyári hőségre is felkészítették őket: légkondicionáltak - kérdés, hogy ez mennyit ront a hibrid felépítés előnyein. Az autóbuszok a FUTÁR rendszerhez is kapcsolódnak, de ezt az utóbbi évben már megszoktuk a többi járművön is.

Kecskemét megelőzte Budapestet?

Mercedes-Benz Citaro BlueTec Hybrid buszok Kecskeméten Ami az úttörő technikai megoldások adaptálását illeti, igen. Kecskeméten ugyanis pont egy éve vettek állományba 25 Mercedes-Benz Citaro BlueTec Hybrid autóbuszt. Ezek a járművek is csuklós felépítésűek, és képesek 10 kilométert tisztán elektromos meghajtással, dízelmotor nélkül is megtenni, így a zéró emissziós övezetekben káros anyag kibocsájtás nélkül közlekednek. A Mercedes-Benz Citaro G és a Volvo 7900A hibrid buszokat egy későbbi cikkünkben részletesebben összehasonlítjuk.

Olcsó lesz-e a buszbérlés a hibrid meghajtástól?

Joggal merülhet fel bennünk a kérdés, hogy a kecsegtető 30-35%-os üzemanyag megtakarítás esetén várható-e, hogy hibrid autóbuszok elterjedésével olcsóbb lesz-e buszt bérelni. A válasz valószínűleg az, hogy nem, ugyanis a hibrid technológia előnyei a városi közlekedésben érvényesülnek igazán, ahol a járművek gyakran állnak meg és indulnak el újra. Az elektromos meghajtás miatti megnövekedett tömeg nem teszi igazán vonzóvá ezt a megoldást a távolsági buszközlekedésben, ahol a tartós, közel egyenletes sebességű haladáshoz tökéletesen megfelel a kiforrott, dízel technológia.